Doorgaan naar hoofdcontent

Aurora, vuurbol en zeevonk

In september begint het auroraseizoen. Tegen de herfst wordt het in Scandinavië 's nachts weer donker genoeg om poollicht te kunnen zien. En als de aarde zijn ronde om de zon doet komen we vanaf september ook in een regio waar de interactie met de zon op een of andere manier voor meer poollicht zorgt. Zo stond er de afgelopen drie dagen een flinke aanhoudende zonnewind. Omdat het een heldere avond beloofde te worden (zonder storend maanlicht) was er een redelijke kans om poollicht te zien. En zo belandde ik in het holst van de nacht weer eens aan de Waddenzee. Camera mee, statief opgesteld en maar wachten op wat er zou komen...


Aurora Borealis in Friesland
Schitterend uitzicht vanuit Friesland op poollicht over de Waddenzee
(Canon EOS 60D, Sigma 17-50mm, 17mm, f/2.8, 13s, ISO 6400, statief)
De aurora mocht er zijn, maar zonder dat ik het wist had deze nacht meer te bieden.

Vuurbol
Bij hoge ISO krijg je veel ruis in de foto, dus dacht ik eens een lage ISO te gebruiken (400) met een lange sluitertijd van wel 4 minuten. Terwijl ik rustig sta te wachten zie ik een meteoor neerkomen: een kleine vuurbol. Het leek haast wel een lichtkogel maar daarvoor was hij te snel uitgedoofd. Het scheelde maar weinig of de meteoor had de foto gemist, maar links in beeld duikt de vuurbol het poollicht in.

Een meteoor (links) duikt in een zee van poollicht.
(Canon EOS 60D, Sigma 17-50mm, 33mm, f/2.8, 4 min, ISO 400, statief)
Zeevonk
Alsof poollicht en meteoren niet genoeg waren kreeg ik nog een derde licht te zien. Het was me al opgevallen dat ik af een toe een glinstering in het water zag. Eerst dacht ik aan de reflectie was van een heldere ster, maar die kleine lichtjes zaten alleen aan de waterkant. Zou het bioluminiscentie zijn? Soms hebben we zeevonk: een alg die bij beroering licht geeft. Maar ging ik er met mijn voet doorheen dan gebeurde er maar weinig. Nadat ik er wat op heb gegoogled denk ik dat het kwalletjes zijn die zeevonk hebben gegeten.

Bioluminescence and Aurora Borealis
Terwijl het poollicht aan de horizon over het Wad lichtte was er aan mijn voeten een ander lichtspel gaande. Aan de structuur van de lichtjes te zien waren het kwalletjes die zeevonk hebben gegeten.
(Canon EOS 60D, Sigma 17-50mm, 17mm, f/2.8, 20s, ISO 1600, statief)

Reacties

  1. Wow! Mooi schouwspel weer, en je locatie is dan ook weer perfect! :)
    Blijft genieten, mooie beelden!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Poollicht in Nederland

* foto's aangevuld op 23-09-2017
Poollicht ontstaat bij veel zonneactiviteit. Het is nu 2017 en we zitten daarmee in het dal van een 11-jarige cyclus waarin de zonneactiviteit toe en afneemt. Gemiddeld zijn er ongeveer 7 kansen per jaar om in Nederland en België wat te zien. Maar in piekjaren kan het vaker zijn, zo werd er in Duitsland in 2012 wel 21 keer een melding gemaakt.

Waar en wanneer moet ik kijken?
Een paar dingen zijn belangrijk.
Planning vooraf: als de zon een plasmawolk uitstoot (een Coronal Mass Ejection of CME) dan duurt het nog een tot drie dagen voordat het bij de aarde aankomt en poollicht veroorzaakt. Houd hiervoor websites als spaceweather.com en swpc.noaa.gov in de gaten. Het WSA-Enlil model rekent door wanneer de zonnewind of CME de aarde treft.Als het zover is dat er wat te zien zou moeten zijn dan wordt dat aangegeven op websites als poollicht.info en poollicht.be.Op het noordelijk halfrond ontstaat poollicht in een dikke band rond de noordpool. Omdat Nederlan…

Mist in de Oostvaarderplassen

Het is december en al dagen lang mistig weer. Maar dat mag de pret niet drukken om op een ochtend foto's te maken met zwager Lourens. De mist maakt alles lekker mysterieus.



We besluiten ons vooral te richten op de Konikpaarden. Deze morgen zijn ze alleen maar aan het grazen en dat levert weinig interessante plaatje op. Er is één exemplaar dat wel erg aan mensen is gewend en dat komt leuren om suikerklontjes of zo iets.



Als we geen snoep blijken te hebben zijn we van hem af en kunnen we verder gaan met het fotograferen van de rest van de familie.

In de mist is het allemaal nogal vredig en vaag.



Op de terugweg  zien we nog een Grote Zilverreiger rondvliegen. We struinen nog even door het gebied De Driehoek maar dat levert weinig fotomateriaal op. Het is allemaal erg grauw en grijs, maar hoort bij de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw.






Dorus

Je kan ver van huis op walvissafari gaan, maar het kan ook anders. Want deze hele week zwom er een jonge bultrug in de haven van Den Helder. Wat een apart gezicht als die enorme rug zo dichtbij uit het water komt!




Het dier trekt het nodige bekijks en heeft het blijkbaar naar zijn zin. Iemand heeft verzonnen dat hij (of zij) Dorus mag heten.