Doorgaan naar hoofdcontent

NL in NL



Een week geleden maakte ik deze foto:

Noorderlicht in Nederland (27-02-2014)
Canon EOS 60D, Sigma 17-50mm, 17mm, f/2.8, 10s, ISO 1600 en statief.

Ik heb nog getwitterd dat ik een poollichtfoto op flickr had gezet en ben gaan slapen. Amper 24 uur later is de foto 10.000 keer bekeken. De facebookpagina van Natuurmonumenten nam de link over en kreeg 12.000 likes, 2000 shares en 900 commentaren. Roy Keeris van poollicht.info tipte mij over zijn interview (en mijn foto) in het acht-uurjournaal. Weerman Robert de Vries zette de foto op twitter en vergat mijn naam te noemen. Vervolgens oogste hij de lof bij NRC.nl, AD.nl, Niburu.nl en astroblog.nl. Ik heb de laatste nog gevraagd of ze mijn naam er weer bij wilden zetten. Op facebook kwam ik de foto tegen bij Noorderlichtclub, Destination Lapland en Nederland mijn Vaderland. Het werd nog het plaatje bij een topic op nujij.nl.

Na 24 uur was alle drukte weer voorbij. Leuk om al die reacties te lezen. Naast de oe’s en aa’s las ik vaak “graag een waarschuwing vooraf”. Iemand schreef: "ik ben zelfs bereid mijn kinderen hiervoor van bed te halen." Een ander: "Heel mooi wat hou ik tog van Nederland". Gelukkig had ik de foto niet aan mijn eigen facebook gelinkt. Stel je voor dat je een paar duizend vrienden-verzoekjes moet wegklikken.

Graag een waarschuwing vooraf!
Dit is de elfde keer dat ik Poollicht in Nederland op de foto kreeg. Maar veel vaker was de verwachting hoog gespannen en kwam er niets. Of er wat is te zien hangt van zoveel factoren af dat je niet lang van te voren een betrouwbare waarschuwing kan afgeven. Maar dit keer verliep alles volgens het schoolboekje.

Ik volg al een tijdje de ontwikkeling van zonnevlekken. Op dinsdag 25 februari veroorzaakte zonnevlek 1990 een krachtige X4.9 uitbarsting. De uitbarsting was deels op de aarde gericht en er kwam flink wat magnetisch geladen plasma vrij (een coronal mass ejection of CME). Het WSA-Enlil model rekent door wat het effect daarvan op de aarde kan zijn. De verwachting was dat de CME ons in de nacht van woensdag 26 februari zou bereiken. Maar toen gebeurde er niets.

Aan het einde van donderdagmiddag registreerde de protonenmeter op de ACE satelliet een stijging  in dichtheid. In combinatie met de CME was dat een indicatie dat het schokfront er aan kwam. De bewolking zou wegdrijven en er was geen maan. Poollicht.be en Poollicht.info gaven waarschuwingen af en Nederland stond klaar.

Hoe zag het er echt uit? 
Ik had helaas wat anders te doen die avond. Dus heb ik mijn camera in de dakgoot gezet met een timer om elke minuut een foto te maken. Toen ik tegen twaalven naar het display keek wist ik niet wat ik zag. De bovenstaande foto is ongeveer wat de camera had vastgelegd.

Ik ben nog naar buiten gegaan en heb een zacht groene waas gezien achter de wolken. Om een idee te krijgen wat je met het blote oog zou hebben gezien heb ik de tweede foto "gefotoshopt".


Wat de camera ziet

Wat het oog ziet


We grappen thuis wel eens dat ik een ernstige vorm van PLD heb. Maar zulke plaatjes maken veel goed.

Ten slotte nog de helderste frames in een time lapse:

Poollicht in de achtertuin, Nederland, Friesland
Nederlands poollicht in een time lapse


 



Reacties

Populaire berichten van deze blog

Poollicht in Nederland

* foto's aangevuld op 23-09-2017
Poollicht ontstaat bij veel zonneactiviteit. Het is nu 2017 en we zitten daarmee in het dal van een 11-jarige cyclus waarin de zonneactiviteit toe en afneemt. Gemiddeld zijn er ongeveer 7 kansen per jaar om in Nederland en België wat te zien. Maar in piekjaren kan het vaker zijn, zo werd er in Duitsland in 2012 wel 21 keer een melding gemaakt.

Waar en wanneer moet ik kijken?
Een paar dingen zijn belangrijk.
Planning vooraf: als de zon een plasmawolk uitstoot (een Coronal Mass Ejection of CME) dan duurt het nog een tot drie dagen voordat het bij de aarde aankomt en poollicht veroorzaakt. Houd hiervoor websites als spaceweather.com en swpc.noaa.gov in de gaten. Het WSA-Enlil model rekent door wanneer de zonnewind of CME de aarde treft.Als het zover is dat er wat te zien zou moeten zijn dan wordt dat aangegeven op websites als poollicht.info en poollicht.be.Op het noordelijk halfrond ontstaat poollicht in een dikke band rond de noordpool. Omdat Nederlan…

Mist in de Oostvaarderplassen

Het is december en al dagen lang mistig weer. Maar dat mag de pret niet drukken om op een ochtend foto's te maken met zwager Lourens. De mist maakt alles lekker mysterieus.



We besluiten ons vooral te richten op de Konikpaarden. Deze morgen zijn ze alleen maar aan het grazen en dat levert weinig interessante plaatje op. Er is één exemplaar dat wel erg aan mensen is gewend en dat komt leuren om suikerklontjes of zo iets.



Als we geen snoep blijken te hebben zijn we van hem af en kunnen we verder gaan met het fotograferen van de rest van de familie.

In de mist is het allemaal nogal vredig en vaag.



Op de terugweg  zien we nog een Grote Zilverreiger rondvliegen. We struinen nog even door het gebied De Driehoek maar dat levert weinig fotomateriaal op. Het is allemaal erg grauw en grijs, maar hoort bij de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw.






Dorus

Je kan ver van huis op walvissafari gaan, maar het kan ook anders. Want deze hele week zwom er een jonge bultrug in de haven van Den Helder. Wat een apart gezicht als die enorme rug zo dichtbij uit het water komt!




Het dier trekt het nodige bekijks en heeft het blijkbaar naar zijn zin. Iemand heeft verzonnen dat hij (of zij) Dorus mag heten.